Als aanvulling van de Wealth of nations
Add Reply
R. Phillips
2024-10-14 10:30:44 UTC
Antwoorden
250 jaar geleden van Adam Smith

https://nos.nl/artikel/2540710-nobelprijs-economie-voor-onderzoek-naar-verschillen-in-welvaart-tussen-landen

Polarisatie maakt ons armer dan nodig.
Cees Camphuis
2024-10-14 12:12:34 UTC
Antwoorden
Post by R. Phillips
250 jaar geleden van Adam Smith
https://nos.nl/artikel/2540710-nobelprijs-economie-voor-onderzoek-naar-verschillen-in-welvaart-tussen-landen
Polarisatie maakt ons armer dan nodig.
Precies. Islam is de oorzaak van polarisatie.
Stop de islam = stop de polarisatie.
R. Phillips
2024-10-14 14:08:57 UTC
Antwoorden
Post by Cees Camphuis
Post by R. Phillips
[...]
Dat strookt niet met Adam Smith.
Cees Camphuis
En?
R. Phillips
2024-10-14 15:33:46 UTC
Antwoorden
Post by R. Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R. Phillips
[...]
Smith had het over concurrentie kapitalisme en vrije markt als
bron van rijkdom van landen en deze Nobelprijs winnaars over
politieke stabiliteit in een gebalanceerde extractie inclusie
model als drijfveer voor welvaart van landen.

Logischerwijs heeft religie=bullshit er iets mee van doen.
R. Phillips
2024-10-14 16:13:25 UTC
Antwoorden
Post by R. Phillips
Post by R. Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R. Phillips
[...]
Nou nee. Het is nooit economische factor geweest in vrije landen waar
kerk en staat gescheiden zijn.
Cees Camphuis
2024-10-14 18:31:00 UTC
Antwoorden
Post by R. Phillips
Post by R. Phillips
Post by R. Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R. Phillips
[...]
Voor mijn beeld: heb je 't nu tegen jezelf of komt dit omdat iemand uit
m'n killfile er tussen zit?
R. Phillips
2024-10-15 06:53:42 UTC
Antwoorden
Post by Cees Camphuis
Post by R. Phillips
Post by R. Phillips
Post by R. Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R. Phillips
[...]
Ik heb het tegen iedereen.
Cees Camphuis
2024-10-15 06:57:26 UTC
Antwoorden
Post by R. Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R. Phillips
Post by R. Phillips
Post by R. Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R. Phillips
[...]
Hahaha, dus je bent in discussie met jezelf.
Prima, maar laat ons er buiten R.
R. Phillips
KPGH
2024-10-14 13:52:10 UTC
Antwoorden
Post by R. Phillips
250 jaar geleden van Adam Smith
https://nos.nl/artikel/2540710-nobelprijs-economie-voor-onderzoek-naar-
verschillen-in-welvaart-tussen-landen
Polarisatie maakt ons armer dan nodig.
Opvallend dat Why Nations Fail (2012) niet wordt genoemd.

Naar ik me vaag herinner werd daarin ook NL genoemd als voorbeeld van
hoe zuid Amerikaanse geïnstitutionaliseerde corruptie in de EU een poot
aan de grond dreigde te krijgen doordat de regenten bij gratie Gods KPN
(of zo) aan carlos slim dreigde verkopen nadat hij eerder met 'gepaste
druk' de US markt had moeten verlaten.

"ROBINSON: Carlos Slim made his money by getting his friends in the
government to privatize a monopoly, you know? And that was shuffling
money, taking money from ordinary Mexicans and giving it to Carlos Slim.
But it also reduced national income in Mexico."
https://www.npr.org/2021/01/22/959529673/why-nations-fail-authors-on-what-the-capitol-riot-means-for-the-future-of-the-u-

Kinkt voor personen bekend met de NL situatie (gecomplementeerd met
juntadochter) niet geheel onbekend? :-)
R. Phillips
2024-10-14 14:40:29 UTC
Antwoorden
Post by KPGH
Post by R. Phillips
[...]
hoe zuid Amerikaanse geīnstitutionaliseerde corruptie in de EU een poot
[...]

Het heeft te maken met de politieke aspecten van extractieve instituties
{wat ook over landen en handelsblokken kan gaan] en meer inclusieve
instituties van de grote economische entiteiten waar welvaart goed
verdeeld en groter is. Dus de miljardairslijstjes zouden beter in
een museum kunnen worden ondergebracht dan dat ze nu nog harder zouden
kunnen groeien.

Opgeteld komt het erop neer dat wanneer we in een extractieve wereld
blijven hangen dat uiteindelijk niemand er beter van wordt. Bij een
inclusieve wereld kan de prikkel vervallen om iets voor elkaar te
betekenen.
R. Phillips
2024-10-14 18:17:52 UTC
Antwoorden
Post by R. Phillips
http://youtu.be/2z5RAZlv2UQ
[...]
Als je er een beetje lol aan hebt hier de systeembouwer Ricardo.
https://nl.wikipedia.org/wiki/David_Ricardo
En hoe de EU tot de vrijheid van beweging van kapitaal goederen en
diensten kwam wat in Schengen uitmondde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Comparatief_voordeel
KPGH
2024-10-14 19:34:01 UTC
Antwoorden
Post by R. Phillips
Post by KPGH
Post by R. Phillips
[...]
Dat idee ging dacht ik al met Thomas Malthus het raam uit. Als de
menselijke populatie geometrisch aanwast en de productie om die populatie
te onderhouden hooguit aritmetisch, dan volgt vroeg of laat gebrek. En
wordt het voornaamste doel van coöperatie competitie met andere blokken
rond de toegang tot schaarse grondstoffen.

Carl Schimtt maakte in dit opzicht meen ik een onderscheid tussen
'Nomos' dat universeel gold en waar niemand zich (zonder vervelende
gevolgen) aan kan onttrekken, en 'Gesetzt' dat in de context van
coöpererende blokken gold en waar men zich in die context niet aan kon
onttrekken. :-)
Sam Kafka
2024-10-14 20:32:40 UTC
Antwoorden
Post by KPGH
Dat idee ging dacht ik al met Thomas Malthus het raam uit. Als de
Omdat Thomas het zei natuurlijk.
Post by KPGH
Carl Schimtt maakte in dit opzicht meen ik een onderscheid tussen
En dat papegaai jij dan allemaal braaf na. Hoe ironisch.

En de goede man heette Schmitt, als ik me niet vergis. Dat soort
details luister heel nauw. want voor je het weet ben je op een
dwaalpad gebracht.
Sam Kafka
Sam Kafka
2024-10-14 16:28:37 UTC
Antwoorden
Post by KPGH
Post by R. Phillips
https://nos.nl/artikel/2540710-nobelprijs-economie-voor-onderzoek-naar-verschillen-in-welvaart-tussen-landen
Polarisatie maakt ons armer dan nodig.
Opvallend dat Why Nations Fail (2012) niet wordt genoemd.
Inderdaad! Maar gelukkig wordt de Nederlandstalige versie wèl genoemd:
"Waarom sommige landen rijk zijn en andere arm".
Post by KPGH
Naar ik me vaag herinner werd daarin ook NL genoemd als voorbeeld van
hoe zuid Amerikaanse ge�nstitutionaliseerde corruptie in de EU een poot
Je geheugen laat je weer eens in de steek.
Post by KPGH
Kinkt voor personen bekend met de NL situatie (gecomplementeerd met
juntadochter) niet geheel onbekend? :-)
Ja, als je met een Latijns Amerikaanse thuiskomt zit je goed fout!
--
Sam Kafka