Je suis un gilet jaune
Add Reply
O. Udeman
2018-12-01 10:55:31 UTC
"Je suis un gilet jaune… Ik wil niet meebetalen aan dure, vervuilende
auto’s voor rijke Grachtengordelbewoners… Ik wil niet meebetalen aan
hoge accijnzen waardoor Rutte terreurgroepen vieze diesel-Toyota’s kan
leveren… Ik wil niet meebetalen aan Brusselse zakkenvullers die mijn
leefomgeving verzieken door vrouwvijandige Middeleeuwers massaal binnen
te laten… Ik wil niet meebetalen aan NAVO oefeningen die de Koude Oorlog
opnieuw opstarten… Ik wil niet meebetalen aan de Brexit maar zelf Macron
adieu zeggen und mich verabschieden von Frau Merkel en Juncker… Ik wil
niet meebetalen aan de VN-bijdrage die elke week resoluties tegen Israël
aanneemt terwijl de corrupte Islamitische landen, die mensenrechten
massaal schenden, geen enkele kritiek krijgen… Ik wil niet meebetalen
aan de manipulerende en volstrekt bevooroordeelde omroepen, die
uitsluitend GroenLinks/D’66/PvdA retoriek verkondigen, terwijl die
partijen slechts 28% van de kiezers vertegenwoordigen… Ik wil wel
meebetalen aan het hogere beroep van de Blokkeerfriezen… Aan
Thoriumkerncentrales, om de bruinkoolafgravingen in Duitsland te stoppen
en om een overvloed aan energie te kunnen produceren… Aan het behoud van
het recht van vrijheid van meningsuiting… Kortom, Contre nous de la
tyrannie. L'étendard sanglant est levé. Aux armes, citoyens,
Formez vos bataillons. Marchons! Marchons gilets jaunes!
Angélica de Sancé | 30-11-18 | 12:21"
(comment bij GS artikel:
https://www.geenstijl.nl/5145090/zin-om-een-amerikaan-te-kopen-nu/)
God
2018-12-01 13:03:01 UTC
??
O. Udeman
2018-12-05 19:38:58 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Zie hoe groot de gelijkenis is van de onvrede in Nederland met die in
Frankrijk:

" Explosieve cocktail aan ongenoegens van radicale én gewone Fransen

In Frankrijk wordt gesproken over een 'explosieve situatie'. De regering
wil de gele hesjes tegemoet komen, maar veel actievoerders eisen meer.
Zaterdag staat een nieuwe demonstratiedag op het menu. Wat zijn de risico's?

De gele hesjes zélf zijn een minderheid. Bij de landelijke demonstraties
kwamen de afgelopen weken steeds minder mensen opdagen: afgelopen
zaterdag zo'n 136.000, volgens de overheid. Bij de dagelijkse acties
verspreid over het land, doen soms enkele duizenden mensen mee.

Dat zijn relatief kleine aantallen, maar de schade kan nog aanzienlijk
zijn. In Bretagne worden olieraffinaderijen geblokkeerd en staan
tankstations daarom droog.

Maar de échte politieke risico's liggen elders: meer dan 70 procent van
de Fransen steunt de gele hesjes. Het geweld bij demonstraties wordt
afgekeurd, maar de grieven over de dalende koopkracht, daar herkennen de
meeste Fransen zich in.

De achterban van de gele hesjes is daarmee enorm groot. President
Emmanuel Macron zal en moet daar rekening mee houden. De gele hesjes
niet serieus nemen is synoniem aan de Fransen niet serieus nemen.

Extremisme

Bij de demonstratie van afgelopen zaterdag in Parijs waren
extreem-linkse en extreemrechtse betogers aanwezig. Zíj waren vaak
degenen die zich aan geweld schuldig maakten.

Vroeger stonden ze meestal tegenover elkaar. ,,Nu waren wíj hun
doelwit'', vertelde een anoniem lid van de Franse oproerpolitie op
televisie. Radicalen van links en rechts, anarchisten en nationalisten,
die samen agenten bekogelen: dat is nieuw in Frankrijk. Ze vinden elkaar
in hun haat jegens de overheid en het gezag. En dat sluit - toevallig of
niet - naadloos aan bij het sentiment van 'gewone' Fransen: de overheid
bekommert zich niet om hun dagelijkse zorgen en problemen. De optelsom
is een explosieve cocktail aan ongenoegens van radicale én gewone Fransen.

Anarchisme

De gele hesjes zijn ongeorganiseerd en hebben geen duidelijke leider.
Dat maakt ze ongrijpbaar en in zekere zin anarchistisch. Iedereen die
een geel hesje aantrekt, wordt al snel gebombardeerd als spreekbuis van
'de' gele hesjes. Dat is moeilijk onderhandelen voor de regering. De ene
keer wordt gevraagd om een algehele belastingverlaging, de volgende keer
roept een woordvoerder op om president Macron te vervangen door een
ex-legerleider.

De rol van de voorzitter, zoals bij een partij of een vakbond, is bij de
gele hesjes overgenomen door Facebook. Op de vele online groepen van
gele hesjes circuleert aan de lopende band nieuws - fake of echt - dat
de woede van de groepsleden alleen nog maar verder ophitst.

De geest en de fles

Het protest richtte zich eerst tegen de brandstofprijzen, maar is
inmiddels een uiting van de algehele onvrede in Frankrijk. En hoe
algemener, hoe meer mensen zich daar in vinden. Sinds begin deze week
worden meer dan honderd scholen geblokkeerd. Dat is een protest tegen
onderwijshervormingen. Maar scholieren trokken ook nogal eens gele
hesjes aan.

Volgende week gaan Franse boeren demonstreren. ,,We steunen het protest
tegen de tweedeling in onze samenleving'', zei een
vakbondswoordvoerster, gevraagd naar de steun van de boeren voor de gele
hesjes.

Scholieren en boeren komen op voor hun eigen belangen, maar als die
(deels) samenvallen met het ongenoegen van de gele hesjes, ziet
president Macron zich geconfronteerd met een zeer breed gedragen én
robuust verzet.

Knieval moet rust geven, wel extra oproerpolitie

De regering van president Macron heeft een knieval gemaakt. Eerder zei
het Franse staatshoofd geen water bij de wijn te willen doen. Nu liet
hij zijn premier, Edouard Philippe, concessies bekendmaken, om de rust
en kalmte in het land terug te brengen. ,,Ik roep de gele hesjes die
verder willen demonstreren op om dat op vreedzame wijze te doen.’’

De gewraakte belastingverhoging op diesel en benzine per 1 januari gaat
voorlopig niet door. Er komt een moratorium gedurende zes maanden. In
die tijd moeten Fransen en politici debatteren en met oplossingen komen
voor de belastingdruk.

,,De Fransen willen dat werk loont, en dat willen wij ook’', zei
Philippe. Hij zei dat de prijzen voor gas en elektriciteit deze winter
evenmin omhoog zullen gaan.

De regering hoopt hiermee de rust te herstellen. Maar heeft ook
aangekondigd extra oproerpolitie naar Parijs te halen voor de
demonstraties, die ook voor zaterdag zijn aangekondigd. Hoeveel extra,
wilde minister Christophe Castaner van Binnenlandse Zaken gisteren niet
zeggen.

De gele hesjes reageren verdeeld op het uitstel van de maatregel. De één
noemt het een ‘goede eerste stap’, de ander vindt de maatregelen ‘te
laat en te weinig’. Een van hen, Bernard Cauchy, zei gisteren: ,,De
Fransen willen geen kruimels, ze willen het hele stokbrood.’’ "
(Bron: AD)