agent schilderswijk met hekel aan marokkanen
Hein 2018
2018-05-16 16:51:16 UTC
De politie is een intern onderzoek begonnen naar een agent in de Haagse
Schilderswijk die fel van leer trok tegen een groepje jongeren. Het
voorval werd gefilmd en circuleert sinds gisteren op sociale media.
De agent zou de jongeren hebben aangesproken omdat ze met zijn drieën op
een scooter zaten. Vervolgens roept hij ze bij zich en ontstaat er
onenigheid. "Waarom duwt u mij?", vraagt een van de jongens. Waarop hij
reageert met: "omdat jullie mij zitten uit te lachen daar, met je
stumperige rotkop, daarom."
De agent vervolgt: "Ik ben helemaal klaar met jullie, dat soort types.
Weet je wat het mooiste was geweest? Als je op je bek was gegaan en een
dwarslaesie had gehad en dat je vanaf je zestiende, want ouder schat ik
je niet, lekker in een rolstoeltje mag je hele leven. Dat is het enige
wat ik je gun."
Als een van de jongens reageert, zegt hij: "Je mag lekker je muil houden
tegen me. Ga lekker tegen de muur aan staan."
Leiding distantieert zich
De politie onderzoekt de kwestie nog en wil niet zeggen of de jongeren
inderdaad staande werden gehouden omdat ze met meerdere personen op een
brommer zaten. Teamchef Van Marle distantieert zich volledig van het
gedrag van zijn medewerker. "Een dergelijke manier van bejegening is
absoluut niet wat wij als politie voor ogen hebben."
De politieagent mag tijdens het onderzoek geen werk meer op straat doen.
"Wanneer de jongeren op het filmpje behoefte hebben aan een gesprek zijn
ze vanzelfsprekend van harte welkom bij ons op het bureau", zegt Van Marle.
De politie kan in de Schilderswijk op weinig krediet rekenen van
jongeren. Veel tieners vinden dat de politie discrimineert, etnisch
profileert en niet naar hen luistert, bleek eind vorig jaar uit een
onderzoek. De korpsleiding zei toen dat er de afgelopen jaren allerlei
initiatieven zijn ingevoerd om verbinding met de buurt en bewustwording
bij agenten te vergroten.

filmpje:

https://nos.nl/artikel/2232161-agent-scheldt-jongeren-de-huid-vol-met-je-stumperige-rotkop.html
O. Udeman
2018-05-16 17:49:20 UTC
Post by Hein 2018
[...]
Je moet je als politie vooral gedragen als een ouwe opoe zoals die Van
Marle doet. Dat zal me de verbinding met de buurt toch vergroten, zeg..

Dit soort bloedzuigertjes moet je met taal tegemoet treden die ze
begrijpen en met een optreden waarmee je respect afdwingt. Die taal
begrijpen ze, die methode kennen ze en dat moet je benutten, wil je niet
als gekke henkie in de zeik worden genomen door dat scootertuig. Slappe
hap werkt niet, integendeel, het geeft ze het gevoel dat ze de baas zijn
en dat ze kunnen doen en laten wat ze willen.