Blockchains
Add Reply
het varken uit Stettin
2018-12-04 20:20:46 UTC
Eeen paar weken geleden was er een korte discussie hier over
blockchains. Ik was er sceptisch over, anderen, waaronder R., dachten
dat get een betrouwbare technologie was. Die mensen raad ik aan de
volgende link te lezen:

https://www.theregister.co.uk/2018/11/30/blockchain_study_finds_0_per_cent_success_rate/
R.Phillips
2018-12-04 20:40:49 UTC
Post by het varken uit Stettin
[...]
Ken je deze?
https://www.ariba.com/about
zie:
https://tinyurl.com/y72tseay

Daar staan we ook ingeschreven en het werkt geweldig samen met f2f acquisitie.

het varken uit Stettin
SAP... Ja, die kennen we. En of!
R.Phillips
2018-12-04 22:58:18 UTC
Post by R.Phillips
[...]
De clou eraan is dat heel wat echt grote bedrijven van inkoop/verkoop tot afrekening graag gebruik maken van dergelijke systemen. De grote
accountantskantoren die bedrijven adviseren willen helpen voorkomen dat
niet reguliere transacties of corrupte praktijken ook intern worden voorkomen.

https://tinyurl.com/ya69aazs Achter een dergelijk verhaal zit een wereld
en het heeft ze een aantal grote vaste klanten gekost.

Met alle externe adviseurs toeleveranciers en verkoop moeten deze bedrijven opletten. Voor je het weet zit overal viezigheid. Een van de grote voordelen: Je levert je werk af en wordt binnen een maand betaald. Vroeger kon ik soms
3 maanden tot een half jaar zo'n account controleren, terwijl er meer werk
bij ze moest aanlopen en het eerste verschot daarvan ook weer onderweg was.

Het is allemaal wel te doen, maar de tijd die ik er extra aan kwijt ben
betalen zij.

KPGH
2018-12-05 11:06:52 UTC
Post by R.Phillips
[...]
Wellicht zou je meer naar juge judy moeten kijken? Die begint meestal
een verhaal over 'hear-say' als iemand het met anecdotes probeert. :-)
Cees Camphuis
2018-12-05 05:48:13 UTC
[...]
Bedankt Hari, ik ken die site niet maar een kritische blik is meer dan
welkom.
Maak toch ook wel mee dat mensen heel enthousiast over blockchain zijn
maar eigenlijk ook niet zo precies weten wat het is, wat zich dan
bijvoorbeeld uit in het regelmatig verwarren van bitcoin en blockchain.
Zie trouwens ook dat AI projecten aan dezelfde kritische blik worden
onderworpen door deze site, interessant.
R.Phillips
2018-12-05 08:41:08 UTC
Post by Cees Camphuis
[...]
Hoe zou de belastingdienst toch aan al die gegevens van ons komen?

Cees Camphuis
Geen idee, maar iig niet mbv blockchain.
R.Phillips
2018-12-05 09:38:45 UTC
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Begin er maar aan te wennen.

het varken uit Stettin
2018-12-05 10:02:46 UTC
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Dat is een gratuite opmerking. Weet je waar je over praat? Zo ja: man en
paard noemen of goede verwijzingen geven. Doe ik ook.
Frans Balkon
2018-12-05 10:30:47 UTC
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Maak je geen illusies, de overeenkomsten tussen jullie twee zijn groter
dan de verschillen.
het varken uit Stettin
2018-12-05 11:05:49 UTC
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Vanuit jouw optiek wel, ja. Maar vanuit jouw optiek lijken wel meer
dingen anders dan ze in werkelijkheid zijn.
R.Phillips
2018-12-05 11:38:54 UTC
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Gratuit? Veronderstelling?
Ooit van horizontaal toezicht gehoord bij bedrijven?

https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/kantoor/mr_d.j.b._jongbloed/column_over/accountant_wordt_inspecteur/

Misschien ook niet. De ledgers moeten worden gevuld anders komt er geen scenario.

https://kennisagenda-belastingdienst.nl/blockchain-een-scenarioverkenning.php

Cees Camphuis
2018-12-05 11:46:17 UTC
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Er staat:
Daartoe zal op een nader te bepalen datum in 2018 een sessie met
bestuurders van de Belastingdienst, DG-Bel en DGFZ georganiseerd worden.

Nog 3 weken, is er al meer bekend?
R.Phillips
2018-12-05 12:53:54 UTC
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Ze zitten niet stil. Je kunt je misschien realiseren waarom invoeren van
zo'n megaproject op transparantie problemen stuit. Minister Wopke als
hoeder van alle privacy zal vooral bij de autoriteit persoonsgevens moeten
inbreken. Het is een zelfstandig bestuursorgaan en de Wwft wet moet ook
worden gehandhaafd.

het varken uit Stettin
2018-12-05 16:15:39 UTC
Post by R.Phillips
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Afgezien daarvan, noem me eens een IT project van de overheid dat niet
brandend is neergestort?
R.Phillips
2018-12-05 18:34:48 UTC
Post by R.Phillips
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Hoe betaal je belasting? Iemand hier een Big registratie? Het nationaal
georegister. Wat dacht je van een regionaal register zoals hier: https://regionaalarchiefnijmegen.nl/actueel

Het werkt best aardig.
Alleen zouden ISP's standaard VPN moeten bieden.

Jos Bergervoet
2018-12-05 22:33:34 UTC
Post by R.Phillips
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]

Mooi, mooi! Fijn dat jullie eruit zijn dan (uit dat blockchain
vraagstuk, bedoel ik.. Dat is dan tenminste ook weer opgelost.)
Jos
Cees Camphuis
2018-12-06 07:39:51 UTC
Post by R.Phillips
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Wat heeft dat nou met blockchain te maken?
Cees Camphuis
Cees Camphuis
2018-12-05 11:11:04 UTC
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
De link die Hari gaf zet de al te enthousiaste blockchain adepten wel
met de blote voetjes op het koude zeil.
Maar wijs 's wat enorme successen aan R?

https://scholar.google.nl/scholar?as_ylo=2018&q=blockchain+successful+applications&hl=nl&as_sdt=0,5&as_vis=1
R.Phillips
2018-12-05 11:43:34 UTC
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Zie faillures. Die zijn er ook. Ik heb geen preekstoel maar een laptop.

Cees Camphuis
Een bidstoel voor je mariabeeldje toch wel?
KPGH
2018-12-05 13:02:45 UTC
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Zoals judge judy veelvuldig preekt: "if it doesn't make sense, it's
usually not truth!"

Uit de volatiliteit van die zogenaamde crypto-currencies valt al af te
leiden dat het om een zero-sum game zou gaan als het onderhouden van de
ledger kosteloos zou zijn. Dat is echter allerminst het geval.

Naar mijn begrip is dat blockchain-gedoe hoogst inefficiënt buiten
speciale omstandigheden waarin door een tegenstander veel wordt
geïnvesteerd in het (mede met kinetische middelen) vernietigen of
corrumperen van een database waarvan men op verschillende locaties
afhankelijk is

Als clandestien betalingsmiddel is het vermoedelijk minder effectief
dan bijvoorbeeld kostbare metalen of mineralen of zelfs bearer bonds,
aangezien naar wat ik ervan begrijp alleen de identiteit van de houders
van accounts (niet de ketens van transacties tussen accounts) verborgen
blijven. Daarvoor is men dan echter afhankelijk van het beleid van
exchanges (vergelijk vpn's) waar men crypt-currencies ruilt voor legal
tenders.

Maar het niet koppelen van transacties aan namen door exchanges is
inmiddels kennelijk een riskante bezigheid geworden. Naar ik begrijp
waren er in de us al veroordelingen, en exchanges in derdewereldlanden
die de kantjes ervan aflopen bij het ondermijnen van de nationale
veiligheid van grote geostrategische spelers, hebben inmiddels
vermoedelijk moeite met het kopen van een verzekering tegen hellfire
missiles en andere 'acts of God'. :-)
R.Phillips
2018-12-05 13:31:39 UTC
Post by KPGH
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Waarom dacht je dat er meer dan belangstelling is bij de fiscus.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0024282/2018-07-25

En hoe het kan dat cryptocurrencies ineens in waarde daalden?

Act of God? „Gott würfelt nicht“. En Hellfire leunt erg op "Ausdruck und Produkt menschlicher Schwächen"

KPGH
2018-12-05 16:14:49 UTC
Post by R.Phillips
Post by KPGH
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
Op woensdag 5 december 2018 10:19:24 UTC+1 schreef Cees
Post by Cees Camphuis
Post by KPGH
Post by R.Phillips
Post by Cees Camphuis
[...]
Om dezelfde reden dat lokale uitverkorenen een vermogensbelasting
opgelegd aan kleine spaarders aanduiden als ' forfaitaire heffing op
inkomsten uit vermogen'. Maw, omdat bitcoin e.d. een globaal
verschijnsel is, en uitverkorenen het kaalvreten van de lokale lagere
sociaaleconomische klassen graag aan zichzelf voorbehouden?
Post by R.Phillips
En hoe het kan dat cryptocurrencies ineens in waarde daalden?
Recent vermoedelijk vooral omdat china ICO's de wacht heeft aangezegd.

Meer in het algemeen zijn de waarden van (op pr-campagnes gebaseerde)
speculatieve producten zonder wezenlijke waarde klaarblijkelijk
verbonden met renten -- dus op echt geld. Renten vertegenwoordigen
immers de 'pay-to-play kosten' van het speculeren met dergelijke
producten. Daarnaast concurreren dergelijke producten met 'echte'
(productieve) investeringen waarvan ook op de langere termijn een
redelijke kans op een positief resultaat aanwezig is.

De sociale dynamiek achter dat bitcoin lijkt me niet wezenlijk
verschillend van dat achter een piramide-spel waarvan een eigenschap
meestal is dat het rendement geleidelijk van positief naar negatief
beweegd naarmate men later instapt. Het verschil met een piramidespel is
dat de 'miners' het systeem onderhouden door de aankoop van servers en
elektriciteit. Daarvoor krijgen ze dan (intrinsiek waarloze) bitcoin
waarvoor ze dus reclame maken.

Het grote risico in zeker nl is wellicht dat onder die 'miners' (die hun
winsten binnenkort geleidelijk zien verdampen) nogal wat
joods-christelijke brallers zitten, en dus zal worden getracht het
imploderen van het systeem op te houden door 'mining' (het
energieverslindende onderhouden van het systeem) op kosten van de
bevolking voort te zetten. m.a.w.: weer nieuwe verbruikersbelasting 'in
het belang van het milieu'. :-)