arib: geel hesje hoefde niet weg
Add Reply
Hein 2018
2018-12-06 05:43:10 UTC
Den Haag - Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib laat onderzoeken waarom
dinsdagavond een bezoeker met een geel hesje verwijderd werd van de
publieke tribune. Het incident had plaats tijdens het debat over het
migratiepact van Marrakesh.

De politie Haaglanden suggereerde woensdag naar Arib als opdrachtgever.
„De voorzitter van de Tweede Kamer kan personen op de publieke tribune
die zich niet conform de huisregels gedragen, doen vertrekken. De
politie geeft uitvoering aan dit verzoek”, aldus de politie Haaglanden.

an De Telegraaf laat Arib weten dat ze niemand opdracht heeft gegeven de
man van de publieke tribune weg te halen. Daarom laat ze nu onderzoeken
wie dat besloten heeft.

Commotie

Politieagenten die een oogje in het zeil houden tijdens de plenaire
vergadering waren er dinsdag als de kippen bij om de man in de kraag te
vatten. Het gele hesje lijkt daarbij de aanleiding te zijn geweest.

De man sputterde na verwijdering uit de zaal flink tegen en moest onder
begeleiding van de politie het pand verlaten. „Je moet je eigen
uitkleden”, zei René verontwaardigd over zijn verwijdering. „De
Kamervoorzitter greep niet eens in. Ik kwam hier voor het debat. Ik ben
niet voor dat pact.”

"Ik kwam hier voor het debat. Ik ben niet voor dat pact"

De verwijdering leidde tot commotie bij mensen die ook op de publieke
tribune zaten en later ook op sociale media.

Boerka

Er werden vergelijkingen gemaakt met de aanwezigheid van mensen in nikab
bij een debat in 2016. Toen werd er niet ingegrepen. Volgens Arib was de
nikab op dat moment ook niet illegaal en was er dus geen reden om in te
grijpen.

Bekijk ook:

Geel hesje uit Tweede Kamer gezet

Mogelijk handelden de politie en de beveiliging van de Tweede Kamer
dinsdag uit voorzorg, omdat demonstranten in gele hesjes het voorbije
weekend voor vernieling zorgden in het buitenland en ook in Nederland
van zich lieten horen.

Eerder dit jaar probeerde een wietactivist zichzelf op te hangen tijdens
een vergadering. Sindsdien is men in de Kamer extra alert. Weinig
bezoekers weten dat ze op de publieke tribune geen blijken van
goedkeuring of afkeuring mogen geven over het debat.
Edmund
2018-12-06 10:17:00 UTC
Post by Hein 2018
[...]
Hey, dat is een goeie, nu mogen we dus kutmarokkanen uit voorzorg weren
weigeren en uitzetten omdat ze altijd juweliers, oude autochtone
vrouwen, oude autochtone mannen, jonge autochtone mannen beroven,
en autochtone vrouwen aanranden verkrachten en bespuwen.

Strak Plan, ik zeg DOEN!

Edmund
O. Udeman
Waarom niet? Wat heeft het dan voor zin om daar te gaan zitten?
R.Phillips
2018-12-06 12:11:53 UTC
Post by Hein 2018
[...]
Er was iemand die wegging. Een bode en politie wezen waar de uitgang was.
Arib knipte de microfoons dicht tot er weer orde was.

Hier Harbers termijn Antwoord.
https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/marrakeshimmigratiepact-0