Wiebes liegt over kosten klimaat-idioterie
Add Reply
Barokino
2018-07-11 11:59:18 UTC
https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/opinie/2018/07/wiebes-geeft-burgers-slechts-vage-garanties-bij-ingrijpende-klimaatplannen-631096

Burger voelt klimaatplannen in portemonnee

Het Klimaatakkoord gaat burgers niet alleen veel geld kosten, ook hun
leefomgeving wordt verder volgebouwd met zonneparken en windmolens. Dat
gaat niet zonder brede steun, zegt Eric Wiebes (VVD), minister van
Economische Zaken en Klimaat. Maar om die steun te verkrijgen, bood hij
dinsdag niet veel meer dan algemeenheden.

Het kabinet-Rutte III heeft flinke klimaatambities. In 2030 moet de
CO2-uitstoot 49 procent lager zijn dan het niveau van 1990. Ruim honderd
belangenorganisaties, milieuclubs en bedrijven polderden de afgelopen
vier maanden achter gesloten deuren over plannen om dat te bereiken.
Klimaatbeleid ‘is geen supermarkt’

Oud-milieuminister Ed Nijpels (VVD) overhandigde gisteren de tussenstand
aan Wiebes. Met daarin concrete plannen over de vertimmering van de
energievoorziening en warmtevoorziening van woningen (‘van gas los’). Op
andere vlakken – vooral mobiliteit – was het vooral een ruwe schets.
Opeens worden abstracte klimaatdoelen heel concreet: minder vlees op het
bord, huizen van het gas en elke auto een stekker. Iedere Nederlander
gaat dat ervaren én betalen.

Hoe de uiteindelijke plannen er ook zullen uitzien, de gevolgen voor
burgers zijn ingrijpend. Alleen zaten juist zij niet aan tafel. En dus
zijn ze aangewezen op de Tweede Kamer en het kabinet om voor hun
belangen op te komen.

Bij het vorige energieakkoord uit de polder tekende de politiek nog bij
het kruisje, maar ditmaal wordt het anders, bezwoeren Wiebes en Nijpels.
De laatste voegde daaraan meteen toe dat het energieakkoord ‘geen
supermarkt is’ waar de Kamer maatregelen uit kan shoppen tot zij aan 49
procent reductie zit.

‘Haalbaar en betaalbaar’ voor huishoudens

‘Draagvlak gaat door de portemonnee,’ zei Wiebes op zijn beurt. In wat
algemeenheden schetste hij hoe hij dat draagvlak gaat garanderen. Zo wil
hij de miljardenuitgaven zo dun uitsmeren dat Nederlanders er weinig van
merken. Verder moeten maatregelen ‘haalbaar en betaalbaar’ zijn voor
huishoudens.

Goochelend met cijfers probeerde Wiebes de kosten zo laag mogelijk te
laten lijken. Nederlanders zouden jaarlijks evenveel uitgeven aan
rookwaren, en het zou slechts gaan om eenzesde van de economische groei.

Dat burgers niets gaan voelen van de klimaatambities, is moeilijk te
geloven. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) raamt de kosten
jaarlijks op 2 tot 3 miljard euro. En dat is slechts wat zij nu kunnen
voorzien. Zeker als de economische voorspoed voorbij is, zal dat pijn
doen. En wrang genoeg merken Nederlanders in hun portemonnee nu al
weinig van de hoogconjunctuur.

Aanleg van zonneparken roept weinig weerstand op, maar het is de vraag
of dat zo blijft.

De aanblik van Nederland

Bovendien gaat draagvlak via meer wegen dan de portemonnee alleen. Het
Klimaatakkoord voorziet in een enorme verbouwing van de leefomgeving.
Miljoenen huizen moeten op de schop om gasvrij te worden, op dit moment
nog zonder evidente voordelen voor de bewoners.

Om de doelen voor hernieuwbare energie te halen, zijn de komende
decennia ook op land enorme aantallen zonnepanelen en windmolens nodig.
Nederland dreigt daardoor flink lelijker te worden. Het College van
Rijksadviseurs waarschuwde hier al voor. Draagvlak betekent ook dat
burgers nog met plezier om zich heen kunnen kijken.
R.Phillips
2018-07-11 12:22:47 UTC
Post by Barokino
[...]
Niks nieuws aan.
32 jaar geleden had ik allang begrepen dat ik heel goed moest isoleren en
ervoor zorgen dat ik een groot dak moest hebben met een Oost-west georien-
teerde nok om veel zonlicht op te kunnen vangen.

Maar ja. Toen was het niet goedkoop, maar nu wordt het echt 'duur' en
verdien ik alweer jaren aan mijn extra investering. Met het plan
van Samsom gaat het nog veel harder. Misschien ga ik electrisch koken
omdat ik KwH's teveel heb en terugleveren straks te weinig opbrengt.
Is een Jacuzi misschien wat?

joh
Wietteelt.
Edmund
2018-07-11 16:10:59 UTC
Post by joh
Post by joh
Post by R.Phillips
Post by Barokino
[...]
Voor opa zou ik electroshock therapie willen aanbevelen of een electrische
stoel.

Edmund
R.Phillips
2018-07-11 16:26:53 UTC
Post by Barokino
Post by joh
Post by joh
Post by R.Phillips
Post by Barokino
[...]
Lukt niet. Is allemaal veilig.

Barokino
2018-07-11 22:06:44 UTC
Post by R.Phillips
Post by Barokino
[...]
Al weer vele jaren terug werden huiseigenaren opgeroepen om hun huis te
laten isoleren. Voorgerekend werd dat men met 20 jaar de investering
ging terugverdienen. Dus wat deed de regering na 20 jaar? Die gingen de
aardgasprijzen verhogen om de mensen aan te sporen zuiniger met aardgas
om te gaan. En al degenen die eerder hadden geïnvesteerd konden hun huis
eenvoudigweg niet nog zuiniger maken en kregen dus alsnog een verhoging
voor de kiezen.....
R.Phillips
2018-07-12 11:40:38 UTC
Post by Barokino
Post by R.Phillips
Post by Barokino
[...]
De kosten voor aardgas zijn bij mijn weten sinds het aangeboden werd
gestegen. 53 jaar geleden liet Pa zijn te bouwen huis isoleren met och
schrik niet: Wel 6 centimeter isolatie. Waarom toch? Er is toch genoeg gas?
32 jaar geleden bouwde ik met rondom 20 cm isolatie. Waarom toch? Er is
toch genoeg gas? 10 jaar geleden werd het huis van Pa verkocht. 6 centimeter
isolatie? En ook nog dubbelglas en netjes onderhouden? Nou dan is het helemaal volgens bouwvoorschrift! En omdat tijdig een recente keuken en badkamer
zijn geplaatst en de tuin fraai was, met volwassen bomen kon vrijwel de
volle nieuwbouwprijs ontvangen worden.

De mensen die je bedoelde zijn er bekaaid vanaf gekomen? Misschien wel.
Reken de eindwaarde maar door.

O. Udeman
2018-07-11 15:25:04 UTC
Post by Barokino
[...]
Ik hoor in mijn omgeving niets anders dan dat niemand ook maar iets
begrijpt van deze klimaatwaan. Laat staan dat ik al iemand heb gesproken
die enthousiast is over het feit dat hij daar financieel voor wordt
geript. Er is hier in de gemeente sprake van een plan voor een
zonnepanelenweide en de weerstand daartegen is enorm. En dat in een
jonge wijk, waar je het tegendeel zou verwachten, maar zelfs de
rubberentegeltjes generatie ziet het allemaal niet zitten.

Verder reed ik recent nog weer eens langs Utrecht, waar ik vroeger
dagelijks langs kwam en schrok me echt wezenloos van enorme hoeveelheid
kolossale windmolen daar langs de snelweg. Letterlijk duizelingwekkend.
En schrikbarend in al zijn lelijkheid en zijn enormiteit: zo'n molen is
120 meter hoog!

En wat te denken van de warmtepompengekte? Behalve de enorme hoge
aanlegkosten, krijg je ook nog eens weinig rendement. Vervelend dat het
rendement dan ook nog het laagst is bij lage temperatuur net als je het
meeste energie nodig hebt. Dan gaat elk huis lijken op een snackbar, met
een enorm aluminium kast ergens aan de gevel of op het dak. Welke
eeuwige, nooit ophoudende herrie gaat produceren afkomstig van de
geforceerde koeling van de warmtewisselaar. Zelfs bij de thans gelukkig
nog maar zeer sporadische warmtepompen klagen de omwonenden al steen en
been over de geluidhinder er van. Kun je nagaan wat er gebeurt als er
zo'n lawaaidoos op/aan elke woning komt.
R.Phillips
2018-07-11 16:25:21 UTC
Post by O. Udeman
Post by Barokino
[...]
De clou aan het verhaal is dat mensen moeten doorhebben dat huizen
gebouwd worden voor deze en toekomstige generaties.
Post by O. Udeman
[...]
Als ex-landschapper liep ik jaren geleden al te verkondigen dat
windturbines het moeten hebben van de openheid, de grote schaal en
zicht op de horizon. De turbines zijn helemaal niet lelijk kan
zijn omdat de basisvormen de functie volgt. Tenzij je natuurlijk een
oliebol bent of kolenboer en wat na wil blaten.

De zonneweides kunnen prima omsloten worden met hakhout struweel of
maasheggen. Daar zie je weinig van maar moet wel aan gepland worden.
Post by O. Udeman
[...]
Ik weet niet waar deze onzin vandaan komt.
Het gaat niet om kosten maar om kosteneffectiviteit. En die is in
combinatie met eigen panelen erg goed. Bovendien is weer een verkeerde
goedkope warmtepomp gekozen (anders lukt dit gekanker niet) omdat een pomp
met warmteterugwinning [lucht] of put [water] wel efficient is en in de
winter goed presteert. Herrie wordt alleen gemaakt als het systeem niet
deugt (ook zo'n argument) en ook nog eens verkeerd is ingebouwd.
Begin maar met een bouwfysisch onderzoek naar warmte inhoud en weerstand
van je pand. Shop naar een Scandinavisch of Duits merk met maximaal
35 a 40 dB(A) op een meter afstand. Mijn koelkast en wasdroger (ook warmtepompen) zijn stiller. Ze kosten nauwelijks meer dan wat gebruikelijk is.

joh
2018-07-11 16:31:03 UTC
Post by R.Phillips
Post by O. Udeman
[...]
Odeman is een Anton Pieck-liefhebber schat ik in.
Barokino
2018-07-11 22:09:27 UTC
Post by R.Phillips
Post by O. Udeman
[...]
Die hele energiemaatregelen moet je vergelijken met de Maginotlinie: die
kostte ook miljarden en toen puntje bij paaltje kwam was hij volkomen
nutteloos.
O. Udeman
2018-07-12 10:41:55 UTC
Post by Barokino
Die hele energiemaatregelen moet je vergelijken met de Maginotlinie: die
kostte ook miljarden en toen puntje bij paaltje kwam was hij volkomen
nutteloos.
Het schofterige zit hem om te beginnen al in de investeringen die ik heb
gedaan en die in het huidige classificatiesysteem nul komma nul worden
meegerekend. Ik ga echt niet mijn prima dubbel glas opnieuw vervangen
door nieuw dubbelglas met een fractie meer isolatiewaarde (die ook nog
een puur theoretisch is) om een hogere classificatie te krijgen van mijn
woning.
Net zo min als alle andere maatregelen die zijn getroffen niet beter
kunnen, wel opnieuw, maar dat is pure geldverspilling. Bij voorbeeld: de
spouwmuren die al bij de bouw zijn geïsoleerd. Diverse buren (daarvan
hoogstwaarschijnlijk onwetend omdat ze pas later hun huis hier hebben
gekocht) hebben zich laten verleiden om daar isolatie tussen te laten
spuiten in de vorm van bolletjes. Grote kans dat dat averechts werkt
door het ontstaan van koude- en vochtbruggen, met alle ellende van dien.
En het ergste is dat je het nooit meer goed kunt krijgen, tenzij je de
complete buitenmuren afbreekt om alle elkaar in de weg zittende
materiaal te kunnen verwijderen.

Over het verschil in oudere en nieuwere isolatiemethodes wordt ook de
nodige heisa gemaakt, want alles is zogenaamd tegenwoordig zo veel
beter. Van het deel van mijn dak dat daarvoor in aanmerking kwam omdat
het nog origineel was, heb ik de modernste extra isolatieplaten laten
aanbrengen met de hoogste isolatiewaarde. Die zouden een enorm verschil
moeten maken en de duizenden die dat gekost heeft zouden snel zijn
terugverdiend. De werkelijkheid is dat er niets van te merken valt in de
gasrekening. Het is weggegooid geld en verdient zich nooit meer terug.
En voor zover je überhaupt enig effect ziet van meer isolatie, krijg je
alsnog de deksel zwaar op je neus door de voortdurende verhoging van de
gasprijs. En dat gaat alleen nog maar erger worden met de rampenplannen
die de idioten die boven ons staan hebben bedacht om ons te dwingen aan
hun waanideeën te voldoen.