Molukkers waren oorlogshelden
Add Reply
Hein 2018
2018-07-08 10:43:22 UTC
n een oude Nederlandse krant lees ik dat Rutte op Veteranendag extra
aandacht heeft geschonken aan de Molukkers die in de Tweede Wereldoorlog
bij het Knil hebben gezeten. Volkomen terecht!

Ik moest denken aan een verhaal van mijn vader. Het speelde zich af in
een krijgsgevangenkamp bij Malang. De Jappen eisten dat de
krijgsgevangenen gingen werken. De Nederlanders deden dat toen ze
merkten dat de straffen vooral pijnlijk waren en er met liquidatie werd
gedreigd.

Mijn vader: "Maar de Molukse Knillers weigerden voor de Japanners te
werken. 'Wij werken voor Wilhelmina, de koningin van Nederland. Voor
haar hebben wij een eed gezworen. Wij strijden niet voor de keizer van
Japan.'"

"De Molukkers werden door de Jap geslagen en gemarteld en uiteindelijk
werd er één geliquideerd om aan de anderen te laten zien dat het de
Japanners ernst was," vervolgde mijn vader.

"Maar de Molukkers hielden voet bij stuk. Toen kozen de Jappen er twee
uit die onmiddellijk in aanwezigheid van het hele kamp werden
geliquideerd. Maar ook dat had geen zin. De Molukkers weigerden arbeid.
De dag daarop werden er drie geëxecuteerd. We werden gedwongen naar de
executies te kijken. Dit kon zo niet verder gaan. Dat begreep ook de
Japanse kampcommandant. Hij vroeg aan onze kapitein te bemiddelen. Hij
kon de Molukse Knillers ervan overtuigen dat in deze omstandigheden Hare
Majesteit Wilhelmina er zeer mee ingenomen zou zijn als deze jongens
zouden strijden voor hun leven."

Voor mijn vader was het respect voor Molukkers daardoor grenzeloos. Mijn
vader heeft ons altijd verteld over de heldenrollen die de Molukkers in
de Tweede Wereldoorlog hadden gespeeld. Zij hadden, zij het niet lang,
nog weerstand weten te bieden aan de Japanners toen die in 1942 Indië
bezetten. Maar de Japanse overmacht was veel te groot.

Ook vond mijn vader dat de Molukkers na de Tweede Wereldoorlog door
Nederland zeer slecht waren behandeld.De treinkaping door Molukse
jongeren keurde hij uiteraard niet goed, maar hij begreep het wel.

"Ze zijn besodemieterd, ze zijn aan alle kanten besodemieterd," zei hij.
Hij gebruikte welbewust het woord 'besodemieteren' twee keer vanwege de
twee betekenissen die het woord kan hebben: ze zijn gek en ze zijn
opgelicht.

De Nederlandse staat heeft overigens nog militaire ereschulden te
vereffenen. Die moeten nu worden voldaan, Rutte. Je vader, die ook in
een Jappenkamp zat, kende dit verhaal vast.

Theodor Holman (1953
PieterW
2018-07-08 11:22:55 UTC
[...]
Een vriend van mij vond op zolder nog een lijstje met spullen
(huishoudelijk) die zijn ouders verstrekt kregen toen ze hier in het
kamp kwamen. De zuinigheid straalt er af, de de prijs van het spul was
er bij vermeld. (bv. 1 soeplepel fl. 0,12, 1 juslepel fl. 0,08, 2
theedoeken....etc.). Geen idee of ze het terug moesten betalen.
Vernuft is een sublimatie van domheid©
Hein 2018
reken maar van yes. kregen niets voor niets
Goeie grutten!
2018-07-08 12:08:33 UTC
Post by PieterW
Post by Hein 2018
[...]
</>
P.S.U.!

Goeie Gruttten
--
" Goeie grutten nog an toe "

Wij verkopen gebakken lucht.
Waar luchtkastelen van worden gemaakt.
Hein 2018
soekarno
Goeie grutten!
2018-07-08 12:38:18 UTC
Post by Hein 2018
Post by Goeie grutten!
Post by PieterW
Post by Hein 2018
[...]
Militaire afkorting PSU, Persoonlijke Standaard Uitrusting.

Daar draag je persoonlijk de verantwoording voor, bij vermissing of
opzettelijke beschadiging van een onderdeel betaal.

Goeie Grutten

Goeie grutten!
2018-07-08 12:51:36 UTC
Post by Goeie grutten!
[...]

[...]