Anti-Amerikanisme heeft Nazi wortels
Cees Camphuis
2018-02-09 06:33:50 UTC
Nederland veranderde na de oorlog van pro-Amerikaans (jaren 50) in
anti-Amerikaans (jaren 60 + 70). Lucebert die fel anti-Amerikaans was,
speelde een niet onbelangrijke rol in die ommezwaai. Zijn nu onthulde
nazi-sympathieën zetten mij toch aan het denken daarover.
hari seldon
2018-02-09 05:52:38 UTC
Post by Cees Camphuis
[...]
Het verhaal was via mijn vader heel herkenbaar voor mij: een gewone
jongen gaat in Duitsland werken en raakt daar onder de indruk van wat er
in dat land allemaal bereikt is, vooral in vergelijking met de
crisissfeer die in Nederland tot mei 1940 heerste.

Lucebert had het geluk na de oorlog met rust gelaten te zijn, om welke
redenen dan ook. Mijn vader niet. En zijn kinderen ook niet.

Anti-amerikaans is hij overigens nooit geworden. Mijn moeder, die later
in de oorlog in Duitsland zat, de massabombardementen heeft meegemaakt
en heeft meegeholpen de lijken van vrienden en buren op vrachtwagens te
gooien en weg te brengen, wel.

Zoals altijd: YMMV.
Cees Camphuis
Da's ook weer waar H.
R.Phillips
2018-02-09 08:31:51 UTC
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
Ik heb me altijd laten leiden door wat ze in Duitsland van zichzelf vonden.
Hoe ze over de Amerikanen dachten was minder interessant dan wat ze
over de landen van Europa dachten. Een van de speeches die ik mocht
aanhoren tijdens een congres aangaande stadsherstel in Keulen tijdens
een stage begon met: Wir haben zwei Weltkriege verloren. Dat was ergens
begin zeventiger jaren. Europa begon toen ook steeds belangrijker te worden.
De Ami's, die zijn er nog altijd. En heel wat daarvan hebben nogal wat van
de toen aanzwellende beschaving overgenomen naar de VS. Ik heb me nooit
wat van Nazi-toestanden die op mijn pad kwamen in mijn vrij lange tijd daar
aangetrokken omdat ze er nauwelijks waren.

hari seldon
2018-02-09 10:15:20 UTC
On 9-2-2018 09:31, R.Phillips wrote:

Post by R.Phillips
[...]
Aan de Oostduitse kant van Checkpoint Charlie stond indertijd de
volgende tekst van Brecht:
"Das große Karthago führte drei Kriege. Nach dem ersten war es noch
mächtig. Nach dem zweiten war es noch bewohnbar. Nach dem dritten war es
nicht mehr aufzufinden."

De Duitsers hebben zich dat zeer ter harte genomen.
KPGH
2018-02-09 13:02:17 UTC
Post by hari seldon
Post by R.Phillips
[...]
"Das große Karthago fÃŒhrte drei Kriege. Nach dem ersten war es noch
mÀchtig. Nach dem zweiten war es noch bewohnbar. Nach dem dritten war
es nicht mehr aufzufinden."
De Duitsers hebben zich dat zeer ter harte genomen.
Men had in Duitsland als verliezer na een groot militair conflict
vermoedelijk weinig keuze, en had geluk dat WW2 vrijwel naadloos
overging in de competitie tussen de ussr en de us waardoor de
overwinnaars geen tijd hadden voor een (gebruikelijk)
'winner-takes-it-all festival'.

In plaats van de overwonnen bevolking te plukken terwijl haar de
schuld voor o.a. de erfzonde in de schoenen werd geschoven, werden
overwonnen bevolking en regime (propagandistisch) van elkaar
gescheiden terwijl een een paar symboolfiguren verantwoordelijk gemaakt
voor alles wat al of niet vermeend mis was gegaan.

Na het ophangen van de symboolfiguren had vermoedelijk iedereen belang
bij de voorstelling dat het 'Europese probleem' daarmee was opgelost.
Met als gevolg dat voor de toekomst relevante analyses nooit werden
gemaakt en lieden die dat trachten werden bedolven onder een barage van
propaganda.

Met het onderuithalen van de ussr vervielen echter de condities
waaronder de naoorlogse 'narrative' (nl?) nuttig was voor alle partijen.
Daarna trachtten conflicterende belangen kennelijk de officiële
naoorlogse geschiedenis alsnog in hun voordeel te herinterpreteren.

En de nieuwe dominante 'narrative' lijkt nu een (wat de us supreme
court meen in aanduidde als een) 'clear and present danger' voor Europa
te worden.

En niet alleen de Duitse bevolking is klaarblijkelijk minder gelukkig
met de gang van zaken. Als het zo doorgaat, zou de gang van zaken
dus wellicht tot een (al sedert minstens Charlemagne nieuwe)
tegenreactie kunnen leiden?

:-)
hari seldon
2018-02-09 13:25:52 UTC
Post by KPGH
Post by hari seldon
Post by R.Phillips
[...]
O neeeee. Nee, nee, nee. Alle Duitsers hebben die erfzonde opgelegd
gekregen, tot in het zeven maal zevende geslacht. Zoals zij ook alleen
verantwoordelijk werden gehouden voor alle denkbare misdaden in de
twintigste eeuw, door wie ook gepleegd.
KPGH
2018-02-09 15:30:53 UTC
Post by hari seldon
Post by KPGH
Post by hari seldon
Post by R.Phillips
[...]
"Das groÃŞe Karthago fÌhrte drei Kriege. Nach dem ersten war es
[...]
Dat begon voor naar mijn indruk pas toen de ussr in problemen begon te
komen. Ongetwijfeld was er een onderstroom die zich bedrogen achtte toen
de US de Europese staten (in ruil voor Marshallhulp) bijvoorbeeld
verbood om oorlogsreparaties van Duitsland te gaan eisen. En dat
ressentiment werd kennelijk onder de oppervlakte vaak gevoed door lokale
contrarevolutionaire belangen die niet noodzakelijk enthousiast waren
over een Amerikaanse overheersing en de liberale principes die ze
mogelijk meebracht.

Wat ik daar zo van mijn ouders over hoorde, werd een naoorlogse (US
type) liberale oppositie in nl kennelijk vaak agressiever benaderd dan
de communistische, of tijdens WW2 met Duitsland gelieerde (als
'meelopers' gecategoriseerde) personen voorzover ze niet op een lijst
van 'kern-nazi's' stonden.

Toen na WW2 duidelijk werd dat achter 'Uncle Joe' geen "democrat waiting
to get out" zat, was men in west europa vermoedelijk vooral
geïnteresseerd het hoogst effectieve bestuur dat rond WW2 in Duitsland
was opgezet (inclusief personeel) over te nemen.

En de rest na Neurenberg zo snel mogelijk te vergeten: als de
geschiedenis rond de wereldoorlogen in de publieke perceptie niet was
gereduceerd tot een paar symboolfiguren, dan zou het propagandacircus
dat later ontstond naar ik me voorstel weinig kans hebben gehad.
Cees Camphuis
2018-02-09 15:58:48 UTC
Post by hari seldon
Post by KPGH
Post by hari seldon
Post by R.Phillips
[...]
Nou raak je de weg kwijt H.
KAJ wordt verantwoordelijk gehouden voor alle denkbare misdaden in de
twintigste eeuw.
hari seldon
2018-02-09 16:11:22 UTC
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
[...]
KAJ...? Katholieke Amelandse Jongerenbond? Kuitschietende Afgedankte
Jongleurs?
Cees Camphuis
2018-02-09 16:15:49 UTC
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
[...]
Niet dom doen H.
Kapitalisme, Amerika en de Joden.
Weet je best dat die overal de schuld van krijgen en niet Duitsland.
hari seldon
2018-02-09 16:17:51 UTC
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
[...]
(Ik was er echt niet opgekomen).

Maar mijn voorkeur gaat uit naar VJC
Cees Camphuis
Vertel?
paai
2018-02-09 16:23:59 UTC
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
[...]
Vrijmetselaars, Jezuieten en Communisten...
paai
j***@gmail.com
2018-02-09 16:23:04 UTC
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
[...]
Google kent het ook niet.
Cees Camphuis
2018-02-09 16:29:23 UTC
Post by j***@gmail.com
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
Post by hari seldon
Maar mijn voorkeur gaat uit naar VJC
Verenigde Jonge Communisten?
Virulente Jezuïeten Commune?
Vrijzinnige Jongens Cocksuckers?
Je weet 't niet hé.
Baron von Smallhausen
2018-02-09 16:29:29 UTC
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
[...]
<?>
Je had ook de AJC dansen rond de 1 mei boom?

Baron
* Baron von Smallhausen *
***************************
SWB
2018-02-09 21:27:14 UTC
Post by hari seldon
Post by R.Phillips
[...]
De Duitsers hebben jarenlang zelfmedelijden gehad. Graag de rol van
het 'onschuldige' Carthago willen spelen past daar precies bij.

Inmiddels zijn ze al weer druk bezig om de macht in Europa over te
nemen. Dit keer is het voor een heel goed doel natuurlijk, net als
in 1940, toen een groot deel van de Duitsers dat ook meende.

Het probleem is dat dergelijk goede doelen niet begrepen worden door
de van hun vrijheid beroofde kleinere volkeren, waardoor het vroeger
of later weer op bloedvergieten uitloopt.

Je hoeft maar naar die Schulz te luisteren om te begrijpen dat de
vreedzame Europese samenwerking op z'n retour is. Het dwingen gaat
weer beginnen en het bloedvergieten komt later.

SWB
Manok62
2018-02-09 09:05:02 UTC
Post by Cees Camphuis
[...]
Weinig respectvol...

en weg te brengen, wel.
Zoals altijd: YMMV.
hari seldon
2018-02-09 10:19:41 UTC
Post by Manok62
Post by hari seldon
[...]
Ik denk dat geen van ons zich echt kan voorstellen welke betekenis het
woord 'respectvol' heeft tussen de brandende huizen, schreeuwende
mensen, moeders die naar hun kinderen zoeken en overal lijken.

In de moderne Duitse steden zie je vaak de glimmend koperen
Stolpersteine op plaatsen waar joden gewoond hebben. Ik zou me kunnen
voorstellen dat er soortgelijke aandenkens komen aan de vrouwen en
kinderen die op die plaatsen zijn omgekomen. In neutraal grijs misschien.
Manok62
R.Phillips
2018-02-09 10:54:46 UTC
Post by Manok62
Post by hari seldon
Post by Manok62
Post by hari seldon
[...]
Het klopt wel. Je kunt het je niet voorstellen. Misschien dat een enkeling
dat kan. Een maand of wat UNIFIL iemand?

SWB
2018-02-09 21:30:14 UTC
Post by hari seldon
Post by Manok62
Post by hari seldon
[...]
Respectvol is maar een woord. Mijn moeder kon zich in ieder geval
de brandende huizen en de geur van verbrandde mensen voorstellen.
Zij heeft dat op 14 mei 1940 meegemaakt in Rotterdam.

Wat jouw moeder uit het oog verloor is dat Duitsland de oorlog is
begonnen en niet Amerika. Nederland deed zelfs belachelijk veel
moeite om neutraal te blijven. Wie eerst Rotterdam platgooit moet
niet zeuren als Hamburg en Berlijn aan de beurt zijn.
Post by hari seldon
[...]
Je kunt beter stenen leggen op plaatsen waar Duitsers woonden die
iets tegen de nazi's ondernomen hebben. Meelopers die later het
slachtoffer werden van hun eigen simplisme verdienen geen steen
en voor de onschuldige slachtoffers zijn er niet genoeg stenen.

SWB
hari seldon
Ik denk dat 'simplisme' jouw instelling uitstekend beschrijft.
Frans Balkon
Goeie inhoudsloze reactie hari.
SWB
2018-02-11 01:49:35 UTC
Post by hari seldon
Post by SWB
Post by hari seldon
Post by hari seldon
[...]
Bij jouw instelling zou ik 'steen' kiezen.

Je bent versteend in je anti-Amerikanisme en weigert erover na
te denken. Het is wel enigszins begrijpelijk, gezien wat jouw
familie allemaal aan narigheid heeft ondervonden, maar het is
toch niet helemaal umm.. kosher vind ik.

SWB
hari seldon
2018-02-11 07:47:05 UTC
Post by SWB
Post by hari seldon
Post by SWB
[...]
Dank voor je begrip, maar een gymnasiale opvoeding met heel erg veel
klassieke geschiedenis heeft er ook wel het een en ander aan bijgedragen
dat ik de amerikaanse politiek met enige achterdocht beschouw.
Barokino
Dat doen jouw geestverwanten al sinds 1941
Jos Bergervoet
2018-02-11 09:12:56 UTC
Post by hari seldon
Post by SWB
Post by hari seldon
Post by SWB
[...]
Een eigen wil schijnt er dus al helemaal niet aan te pas te
komen! Het is allemaal al voorbestemd.. Ach ja, de Moirai
spinnen de levensdraad, dat heb je maar te accepteren.
Jos
hari seldon
2018-02-11 09:47:07 UTC
Post by Jos Bergervoet
Post by hari seldon
Post by SWB
[...]
Saillant detail: het gymnasium werd gerund door de paters Augustijnen en
zoals je misschien weet, Jos, was Augustinus een van de eerste filosofen
die systematisch de eigen beweegredenen onderzocht...
Jos Bergervoet
2018-02-11 10:16:57 UTC
Post by hari seldon
Post by Jos Bergervoet
Post by hari seldon
Post by SWB
[...]
Ai, die klassieke geschiedenis was dus toch wel enigszins gekleurd.
Dat maakt het wel duidelijker. De laatste details passen nu ook.
Post by hari seldon
zoals je misschien weet, Jos, was Augustinus een van de eerste filosofen
die systematisch de eigen beweegredenen onderzocht...
Dat hij Kant, Schopenhauer en Nietzsche dus eigenlijk een stap voor
was is natuurlijk knap, maar wat voor oplossing had hij nu? Bestaat
de vrijheid of is alles deterministisch? Hadden die paters daar een
gewoon duidelijk antwoord op, misschien?
Jos
Cees Camphuis
2018-02-09 11:55:49 UTC
Post by Manok62
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
Wat hadden ze dan moeten doen?
Monuta bellen?
Post by Manok62
en weg te brengen, wel.
Zoals altijd: YMMV.
paai
ROTFL
Manok62
Vrienden en bekenden GOOI je niet op een vrachtwagen ASO...
Baron von Smallhausen
2018-02-09 12:30:47 UTC
Post by Manok62
Post by Cees Camphuis
Post by Manok62
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
</>
Om de dooie dood wel Manok moet snel geruimd worden hoe hard het ook klinkt.

Mijn vader moest ook meedoen met ruimen, de kelders waren vol gelopen
met water het waren vooral vrouwen en kinderen in die kelders,
veroorzaakt door gesprongen waterleidingen.

Baron
* Baron von Smallhausen *
***************************
hari seldon
2018-02-09 12:31:38 UTC
Post by Manok62
Post by Cees Camphuis
Post by Manok62
Post by hari seldon
[...]
Ik heb begrepen dat als de gevel van een brandend huis op je hoofd
dreigt te vallen, dat je dan wel een beetje wilt opschieten.
Baron von Smallhausen
2018-02-09 13:05:42 UTC
Post by Manok62
Post by Cees Camphuis
Post by Manok62
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
De werkelijkheid Manok de foto wijst je de weg.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bombardement_op_Dresden

Baron
* Baron von Smallhausen *
***************************
Manok62
2018-02-09 13:29:22 UTC
Post by Baron von Smallhausen
Post by Manok62
Post by Cees Camphuis
Post by Manok62
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bombardement_op_Dresden#/media/File:Bundesarchiv_Bild_183-08778-0001,_Dresden,_Tote_nach_Bombenangriff.jpg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bombardement_op_Dresden
Zegt me nix
Vrienden en bekenden GOOI je niet op een vrachtwagen.
Baron von Smallhausen
2018-02-09 13:35:04 UTC
Post by Manok62
Post by Cees Camphuis
Post by Manok62
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
Neem een handkar meer was er niet beschikbaar in die tijd, de SS had
voor deze gevallen ovens.

In die tijd ging het er anders aan toe de chaos heerste, rottende lijken
pak je niet aan met je handen.

Baron
* Baron von Smallhausen *
***************************
Manok62
2018-02-09 14:05:30 UTC
Post by Manok62
Post by Cees Camphuis
Post by Manok62
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
Jullie zijn nu het hele flutverhaaltje van Hari

aan het invullen.

Van mij dus GEEN reply meer.
Baron von Smallhausen
2018-02-09 16:08:38 UTC
Post by Manok62
Post by Cees Camphuis
Post by Manok62
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
Niet op mij afreageren Manok, dat is de posting van Hari Seldon waar je
op reageert.

Baron
* Baron von Smallhausen *
***************************
Cees Camphuis
2018-02-09 16:01:28 UTC
Post by Manok62
Post by Cees Camphuis
Post by Manok62
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
Hari drukte zich door de emotie wat minder gelukkig uit, hij bedoelde
natuurlijk dat deze slachtoffers op voortvarende wijze op een daartoe
bedoelt voertuig werden bezorgd.
CaseOfEmergency
2018-02-09 19:56:24 UTC
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
You Make Me Vomit

Barf

Puke
Henk
2018-02-09 20:08:03 UTC
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
Die massabombardementen kwamen overigens vooral van de Engelsen.
Eerst de brandbommen en daarna echte bommen, een vuurstorm.
Bedoeld om de bevolking te demoraliseren, Hamburg, Dresden, ...
Dus waarom de Amerikanen gehaat moesten worden blijft daarmee nog steeds
onduidelijk.
Stop de massa-immigratie
hari seldon
2018-02-09 21:36:54 UTC
Post by Henk
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
De engelsen 's nachts; de amerikanen overdag.

Valt het demoraliseren van de bevolking trouwens niet onder terrorisme?
Henk
2018-02-10 09:26:55 UTC
Post by hari seldon
Post by Henk
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
<https://nl.wikipedia.org/wiki/Arthur_Harris>

We kunnen Berlijn compleet te gronde richten als de luchtmacht van de VS
meedoet. Het kost ons vier -tot vijfhonderd vliegtuigen. Het kost
Duitsland de oorlog...

Dus kreeg Bomber Harris de vrije hand...

Mogelijk gezien de hekel, die hij had aan Duitsers, had hij geen spijt
over Dresden ondanks, dat men daar nadien toch niet onverdeeld gelukkig
mee was.

Terrorisme zo u wilt maar waarom zulke Britse besluiten leiden tot
Ant-Amerikanisme blijven mij onduidelijk.
Misschien toch onbehagen bij Linx dat de Nationaal-Socialistische
stroming had verloren ?
Stop de massa-immigratie
hari seldon
2018-02-10 09:54:59 UTC
Post by Henk
Post by hari seldon
Post by Henk
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
Het is natuurlijk onzin om te stellen dat de linkse partijen op welke
manier dan ook haddden gehoopt dat de Nazis de oorlog hadden gewonnen:
daarvoor zijn er vanaf de Spaanse burgeroorlog teveel socialisten en
communisten tegen de Nazis opgetrokken - zelfs tegen de wil van hun
rechtse regeringen in. Daar wordt in de geschiedenisboekjes heel luchtig
overheen gewandeld.

Ik denk dat je de oorzaak eerder moet zoeken in het feit dat de
Amerikanen zich hier in het westen onmiddellijk profileerden als de
Grote Bevrijders, waarbij alle andere bondgenoten maar een
tweederangsrol speelden. Dat mag dan waar zijn voor de Engelsen en de
Fransen, maar de overgang naar de anti-russische politiek van de koude
oorlog, waarbij zelfs de Duitsers weer een belangrijke militaire rol
kregen, was voor veel 'linksen' moeilijk te verkroppen.
Henk
2018-02-10 10:28:19 UTC
Post by hari seldon
Post by Henk
Post by hari seldon
Post by Henk
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
Dus Linx werd Anti-Amerikaans niet vanwege 2e W.O. bombardementen maar
vanwege de anti Sovjet-Unie politiek van de Amerikanen.
Lucebert met zijn Nazi sympathieen was een uitzondering binnen de Linxe
beweging, die toentertijd werd overheerst door de Communisten...
Stop de massa-immigratie
hari seldon
Dat lijkt me een redelijke conclusie.
Jos Bergervoet
2018-02-10 10:34:51 UTC
..
Post by hari seldon
.. waarom zulke Britse besluiten leiden tot
Ant-Amerikanisme blijven mij onduidelijk.
Misschien toch onbehagen bij Linx dat de Nationaal-Socialistische
stroming had verloren ?
[ ... ]
Post by hari seldon
[...]
Het was dus onbehagen omdat de communistische stroming van de
Amerikanen had verloren (althans publicitair gezien, definitief
pas in 1989 natuurlijk..)
Post by hari seldon
[...]
Ja, want die hadden graag een Rus in de keuken! (Dat zeiden ze
tenminste altijd.) En dat ging niet door, vanwege die Amerikanen.
(Anders waren die Russen echt wel gekomen.) Dat is ook heel
frustrerend natuurlijk..

Het anti-Amerikanisme heeft dus als wortels eerder communistische
dan nazistische sympathieen. Maar in z'n algemeenheid vindt de
linkse ideologie Nationaal Socialisme en Sovjet-Socialisme
uiteraard allebei even prachtig! Als het maar socialistisch is..
Jos
hari seldon

Niet kletsen, Jos.
Jos Bergervoet
2018-02-10 11:21:02 UTC
Post by hari seldon
Post by Jos Bergervoet
[...]
Nu gaf ik je juist gelijk!
Jos
KPGH
2018-02-10 12:08:38 UTC
Post by hari seldon
[...]
De onderliggende categorisering lijkt onjuist. 'Links' betekende in de
geopolitieke context van de wereldoorlogen voornamelijk pro-USSR.
'Sociaaldemocratie' werd door de meeste 'serieuze' van marxisme
afgeleidde denominaties (inclusief Leninisme) voornamelijk als een
expressie van 'rechts' populisme beschouwd.

Het amerikaanse liberalisme stond daar dan als ideologie tegenover,
terwijl in europa een dominante 'serieuze' (min of meer consistente)
idiologie ontbrak: de christen- en sociaal-democratie waren weinig meer
dan pogingen een klassensystemen gebaseerd op privilege te verdedigen
tegen (praktische implementaties van) zowel van het liberalisme als het
marxisme.

Na WW2 bestond kennelijk een zeker druk om niet alleen in Italië, maar
overal in europa referenda te organiseren over het vervangen van
koninkrijkjes door een systeem zoals dat bijvoorbeeld met succes in
Zwitserland werd geïmplementeerd. (Zelfs in dat zogenaamde 'raadgevende
referendum' in nl werd een referendum over dat de monarchie naar ik
gegrijp nog expliciet uitgesloten.)

Naar ik me voorstel vooral onder druk van Churchill c.s., is na WW2
uiteindelijk afgezien van referenda over constitutionele hervormingen in
west europa, waardoor fundamentele verticale (op sociaaleconomische
klasse gebaseerde) spanningen binnen Europa nooit wezenlijk konden
worden opgelost.

Nadat de oost-west competitie als verenigende factor binnen de blokken
van na WW2 was weggevallen en de US zich begon terug te trekken,
begonnen die spanningen van voor WW2 zich weer naar het oppervalk te
bewegen.

De spanning die daarbij vrijkomen tussen Europese staatjes, en waar
door euro-lokale massamedia de aandacht op wordt gevestigd door te
jammeren of te jubelen over nationalisme en populisme, lijken echter
niet de wortel van het probleem: in de ondergrond lijkt door grote delen
van Europa een consolidatie aan de gang van een systeem gebaseerd op
privilege dat in veel opzichten teruggrijpt op de 19e eeuw?
SWB
2018-02-11 01:44:49 UTC
Post by hari seldon
Post by Henk
Post by hari seldon
Post by Henk
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
Als twee groepen in conflict A tegenover elkaar staan wil dat niet
zeggen dat ze in conflict B automatisch ook tegenover elkaar staan.

De NL communisten hadden er weinig moeite mee dat Polen door de
(nationaal-)socialisten onderling werd verdeeld, waarbij de nazi's
het zware werk opknapten, en Stalin de Polen in de rug aanviel.

Het Molotov-Von Ribbentrop pact maakte alles wel knap lastig voor de
communisten in Nederland, want de (joodse) anti-nazi's onder hen kon
men in het kleinburgerlijke Nederland niet zomaar executeren. Men
probeerde dus de aandacht af te leiden door - toen al - de Britten,
de Amerikanen, de Polen, de joden, en natuurlijk ook de Nederlandse
regering de schuld te geven. Dat duurde tot Churchill, Roosevelt
en Stalin geallieerden werden.
Post by hari seldon
[...]
M.a.w.: als de Sovjet-Unie heel Oost-Europa aan zich onderwerpt is
dat volgens onze 'linksen' allemaal de schuld van Amerika. En als
Amerika vervolgens West-Europa de helpende hand toesteekt is dat
natuurlijk vreselijk moeilijk voor ze om te verkroppen.

Er zijn veel soorten anti-Amerikanisme. De nazi's waren heel erg
anti-Amerikaans en de Sovjets ook. Bij alle socialisten zie je een
duidelijk verband tussen hun anti-Amerikanisme en hun democratische
gezindheid. Hoe groter hun latente hekel aan democratie, hoe meer
anti-Amerikaans ze zijn. Heel logisch eigenlijk.

SWB
R.Phillips
2018-02-10 09:52:35 UTC
Post by hari seldon
Post by Henk
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
[...]
Had het niet gedaan. Hoe denk je dat onvoorwaardelijke overgave dan
was bereikt? Vgl kernbommen op Hiroshima en Nagasaki. Er is geen moraal
in een oorlog maar wel een Geneefse conventie die na Neurenberg werd aangepast.

hari seldon
2018-02-10 09:57:30 UTC
Post by R.Phillips
Post by hari seldon
[...]
Die had beter voor Neurenberg kunnen worden aangepast, zodat alle
betrokkenen dezelfde behandeling hadden gekregen.
Cees Camphuis
2018-02-10 10:13:07 UTC
Post by hari seldon
Post by R.Phillips
Post by hari seldon
[...]
"Er zijn geen onschuldige burgers, dus heb ik er eigenlijk geen probleem
mee onschuldige omstanders om te brengen", berichtte de New York Times
destijds, Majoor-Generaal Curtis E. LeMay, bevelvoerder over de B-29s in
heel het Marianengebied, verklaart dat als de oorlog een enkele dag
bekort wordt, de aanval zijn doel gediend heeft".

LeMay noemde zijn nachtelijke vuurbombardementen "fikkie stoken". De
Japanners noemden hem "barbaarse LeMay" (鬼畜ルメイ). LeMay was zich zeer
gewaar van de meedogenloosheid van zijn handelen en van de Japanse
mening over hem — hij merkte ooit op dat als de VS de oorlog mocht
verliezen, hij volledig verwachtte terecht te moeten staan voor
oorlogsmisdaden. Maar hij hield vol dat het zijn plicht was de aanvallen
uit te voeren.

De presidenten Roosevelt en Truman steunden LeMay met als argument de
inschatting van een invasie van Japan een miljoen Amerikaanse troepen
het leven had gekost. Bovendien hadden de Japanners hun wapenindustrie
gedecentraliseerd en ondergebracht in civiele gebieden waardoor deze, zo
was de redenering, legitieme, militaire doelen werden.

Daarnaast gaf LeMay leiding aan Operation Starvation, een operatie
waarbij vanuit de lucht zeemijnen werden gelegd in Japanse waterwegen en
havens om de Japanse logistiek te verstoren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Curtis_LeMay

Dan kun je maar beter winnen. Oorlog is geen spel.
Frans Balkon
2018-02-10 11:18:37 UTC
Post by Cees Camphuis
Post by hari seldon
Post by R.Phillips
Post by hari seldon
[...]
Maar er zijn wel weer regels, regels die volgens de linkse nationaal- en
internationaal  socialisten niet voor zichzelf gelden maar wel voor anderen.
Jos Bergervoet
2018-02-10 10:34:56 UTC
Post by hari seldon
Post by R.Phillips
Post by hari seldon
[...]
Als iedereen dezelfde behandeling moet krijgen dan moet je uiteraard
nooit iets aanpassen! Dan blijft alles altijd hetzelfde (en al het
goede van vroeger blijft behouden!)
Jos
hari seldon
Niet kletsen, Jos.
Jos Bergervoet
2018-02-10 11:39:48 UTC
Post by hari seldon
Post by Jos Bergervoet
Post by hari seldon
Post by R.Phillips
Post by hari seldon
[...]
Mooie, kernachtige weergave van Harrie's meest fundamentele
gedachtegoed! (Zijn onbedwingbare censuurneiging..)

In het bekende Merkel-draadje waar hij al eerder door de mand
viel, was zijn optreden nog wat omfloerster, maar nu is elke
terughoudendheid verdwenen.. Radicaliseren gaat snel!

Qua stijl vind ik het wel prima trouwens. Zo'n bondige formulering
doet ons weer aan Sjoerd denken, die Harrie in deze zaken al lang
geleden voorging ("Abuse verzonden, onbenul!")
Jos
hari seldon
Niet kletsen, Jos.
Jos Bergervoet
2018-02-10 12:08:45 UTC
Post by hari seldon
Post by Jos Bergervoet
Post by hari seldon
Post by Jos Bergervoet
Post by hari seldon
Post by R.Phillips
Post by hari seldon
[...]
Stijlvastheid, zelfs..

Overigens mag er natuurlijk enige mate van variatie zijn.
"Onbenul, killfile!" of "Bemoei je met je eigen zaken,
onbeschofte onbenul," werden door Sjoerd ook ter afwisseling
wel gebruikt.
Jos
Frans Balkon
2018-02-09 07:33:08 UTC
Post by Cees Camphuis
[...]
Dat was ook zo met de sympathie voor het Britse Koninkrijk. Tijdens en
na WOI was Nederland zeer pro-Duits, pas na WOII werden we pro-Engels.
Dat Lucebert na WOII niet die ommezwaai maakte is toch wel heel erg
opvallend en zeker dat hij er mee weg kwam.

Dat tout links sinds de jaren 70 dezelfde weg is ingeslagen laat zien
dat ze hun laagste instincten gewoon niet onder controle hebben.

Vooral bij x-links als AFA kun je dat goed zien. De scheidslijn tussen
de zogenaamde antifascisten en neo-nazi's is flinterdun.
hari seldon
2018-02-09 07:14:00 UTC
Post by Frans Balkon
Post by Cees Camphuis
[...]
Ik moet zeggen dat de redelijke toon van Cees mij meer bevalt dan jouw
getoeter over 'laagste instincten'.

Overigens was Nederland niet zo pro-duits na woi als jij denkt.
Frans Balkon

Niet pro-duits genoeg volgens jouw nazistische familieleden.
R.Phillips
2018-02-09 09:29:19 UTC
Post by Frans Balkon
Post by hari seldon
http://youtu.be/XP6YYyJjWsg
Post by hari seldon
Overigens was Nederland niet zo pro-duits na woi als jij denkt.
Niet pro-duits genoeg volgens jouw nazistische familieleden.
Laat je niet zo leiden. Historie heeft weinig zin als deze niet in
de context van toekomst en planning wordt geplaatst. Wij moeten
verder. Wij hebben vergezichten nodig, omdat wij anders in het
verleden blijven hangen zonder idee hoe veranderingsprocessen op
gang moeten komen. Anders wordt dit land geleefd door belangen waar
geen houwvast aan is. Ja Rutte is een historicus die niet aan vergezichten
doet en wat onverstandig is voor de volgende generaties. [Dit heeft
niks te maken met dat Rutte geen nageslacht heeft].

hari seldon
2018-02-09 10:24:00 UTC
Post by R.Phillips
Post by Frans Balkon
Post by hari seldon
Post by hari seldon
[...]
Laat Frans maar. Hij is gewoon representatief voor dom rechts. Sommigen
uit die groep hebben nog wel eens iets zinnigs te melden, maar dat geldt
niet voor de Manoks, de Barokinos en de Balkonnetjes.
Cees Camphuis
2018-02-09 12:12:58 UTC
Post by hari seldon
Post by R.Phillips
Post by Frans Balkon
Post by hari seldon
Post by hari seldon
[...]
Van de twee door jou genoemde kwalificaties weet ik niet zeker of de
laatste wel op Manok van toepassing is.
O. Udeman
2018-02-09 12:27:42 UTC
Post by Frans Balkon
Post by Cees Camphuis
[...]
Churchill waarschuwde er al voor dat nazi's zich zouden gaan voordoen
als antifascisten.
Frans Balkon
Maar hun jodenhaat kunnen ze niet onder controle krijgen, dat moet er uit.
O. Udeman
2018-02-09 13:27:08 UTC
Post by Frans Balkon
Post by O. Udeman
Post by Frans Balkon
Post by Cees Camphuis
[...]
Mooi herkenningspunt. Waarmee deze lieden genadeloos door de mand vallen
als loepzuivere fascisten. Ook hun opmerkelijke liefde voor islamieten
is zo'n kenmerk. En ook hun racisme. Moderne vormen daarvan doen zich
voor als antiracistisch, maar zijn juist het tegendeel. Hoor de
Sylvana-achtigen maar eens tekeer gaan tegen de, wat zij noemen, witten
en de acties rond zwarte-piet en je ziet dit nieuwe racisme. De
betreffende activisten doen zich valselijk voor als anti-racisten, maar
zijn even racistisch als de huidige antifascisten fascistisch.
hari seldon
2018-02-09 13:41:01 UTC
Post by O. Udeman
Post by Frans Balkon
Post by O. Udeman
[...]
Jij bent een beetje dom. Dat geeft verder niet, maar je zou je wat beter
in de materie kunnen verdiepen. Dan zou je weten dat het italiaanse of
spaanse fascisme in beginsel niet antisemitisch waren, en een semitische
regime zoals in Israel heel wel fascistische en zelfs racistische
trekjes kan vertonen.

Nou we het er toch over hebben: als je iets tegen antisemiten hebt, moet
je ook niet teveel met Churchill schermen, want die was in dat opzicht
bepaald niet zuiver op de graat.

Zoals ik al zei: je bent een beetje dom, maar je zou toch best wat bij
kunnen leren. Toch?
Frans Balkon
2018-02-10 11:30:07 UTC
Post by hari seldon
Post by O. Udeman
Post by Frans Balkon
Post by O. Udeman
[...]
We hebben het hier over de huidige fascisten, dat zijn dus de fascisten
waar Churchill, maar ook anderen, het over had toen hij zei dat de
nieuwe fascisten de huidige jodenhaters zijn die zich anti-fascisten noemen.
paai
2018-02-10 11:54:04 UTC
Post by Frans Balkon
Post by hari seldon
Post by O. Udeman
Post by Frans Balkon
Post by O. Udeman
[...]
Ja maar... Churchill was zelf antisemiet... als hij Duitser was geweest
had hij Neurenberg niet overleefd.
paai
Jos Bergervoet
2018-02-10 12:16:56 UTC
Post by paai
Post by Frans Balkon
Post by hari seldon
Post by O. Udeman
Post by Frans Balkon
Post by O. Udeman
[...]
Niet kletsen, paai.
Jos
Frans Balkon
2018-02-10 12:17:25 UTC
Post by paai
Post by Frans Balkon
Post by hari seldon
Post by O. Udeman
Post by Frans Balkon
Post by O. Udeman
[...]
De oude antisemieten zijn uiteindelijk de echte antifascisten geworden.

N.B. Churchill was niet zo'n fanatieke jodenhater als de nazi's en de
huidige linkse partijen. Afgeven op joden was voor WOII common practice
in bijna alle landen en onder alle lagen van de bevolking.

Tijdens WOI konden joden in het Duitsche leger nog gewoon helden zijn.
Barokino
2018-02-09 14:57:40 UTC
Post by Cees Camphuis
[...]
Dat standpunt heb ik hier al vaker verkondigd. Voor de oorlog liep Links
maar te zeiken over ontwapenen in de hoop dat de buitenlanders hier
zouden komen. Dat gebeurde in mei 1940. Maar de amerikanen schopten ze
er hier weer uit en dat heeft Links de VS nooit vergeven.

De hoop van Links op buitenlandse overheersing hier was na het
elimineren van nazi-Duitsland gericht op de USSR. Links bleef maar
roepen dat we de NAVO uitmoesten en moesten ontwapenen, onderwijl de VS
maar kritiseren op Korea en Vietnam.

Maar dankzij de VS mislukte ook dit en omdat een nieuwe buitenlandse
machtsovernemer nu niet voorhanden was besloot men het plan om Nederland
te laten overheersen door buitenlanders ten uitvoer te brengen door de
gelegaliseerde import van buitenlanders.

Als we niet heel gauw passende maatregelen als remigratie toepassen gaat
het dit keer wel lukken.

Onze voorouders hebben Nederland voor ons opgebouwd opdat wij het kunnen
overdragen aan onze kinderen, ze hebben het niet opgebouwd opdat Links
het kan wegschenken aan de kinderen van hen die hier *NIETS* te zoeken
hebben.
BugHunter
2018-02-09 16:38:39 UTC
Post by Barokino
Post by Cees Camphuis
[...]
Ik geloof dat jij een heel klein beetje
verschrikkelijk gestoord bent.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Barokino
Geloven doe je maar in de moskee
hari seldon
2018-02-09 18:54:06 UTC
Post by Barokino
Post by BugHunter
Post by Cees Camphuis
[...]
Maar "Ik denk dat jij een heel klein beetje verschrikkelijk gestoord
bent" is op nl.politiek ook niet de juiste uitdrukking.
BugHunter
2018-02-09 19:33:32 UTC
Post by hari seldon
Post by Barokino
Post by BugHunter
Post by Cees Camphuis
[...]
Normaal ga ik er ook wel op in, maar dit is zo
extreem dom, dat woorden te kort schieten.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Cees Camphuis
Nou, daar kun je het dan maar weer mee doen H.
hari seldon
Ik denk dat hij het niet over mij had.
BugHunter
2018-02-09 21:37:01 UTC
Post by hari seldon
Post by Cees Camphuis
Post by BugHunter
Post by hari seldon
Post by Barokino
Post by BugHunter
Post by Barokino
[...]
Klopt, en ik had het ook niet over het stukje wat
nu is blijven staan.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
joh
Misschien kun jij dan je knip en plakwerkjes tot de kleuterschool beperken.
Frans Balkon
2018-02-10 12:19:05 UTC
Post by joh
Post by Barokino
[...]